Jak zorganizować konkurs, loterię lub sprzedaż premiową w programie lojalnościowym?
Konkursy, loterie i sprzedaże premiowe są doskonałym narzędziem do zaangażowania klientów i budowy lojalności w programach wsparcia sprzedaży z uwagi na natychmiastowość gratyfikacji i proste zasady. W artykule omówimy kluczowe kroki, które pomogą w organizacji udanej loterii, konkursu lub sprzedaży premiowej w ramach programu lojalnościowego.
Skuteczne zorganizowanie tego typu aktywności wymaga starannego zaplanowania, kreatywności i uwzględnienia oczekiwań uczestników. To, co jest proste nie zawsze jest łatwe. Realizację przyjaznej dla uczestników i skutecznej loterii czy konkursu, poprzedzają odpowiednie działania przygotowawcze.
Oto kroki, które warto podjąć:
-
Określenie celów
Pierwszym krokiem jest precyzyjne określenie celów promocji. A więc podstawą jest odpowiedź na pytanie, co chcemy zrobić – zwiększyć sprzedaż? Zdobyć nowych klientów? A może nagrodzić obecnych uczestników programu? Jasne zdefiniowanie celów pomoże w dalszym planowaniu i realizacji promocji.
Częstym celem loterii B2C lub B2B jest rozszerzenie kanałów dystrybucji i dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów. Loteria, konkurs, sprzedaż premiowa mogą pomóc w działaniach marketingowych i promocyjnych, zwiększając świadomość i popyt na produkty loteryjne, co ostatecznie prowadzi do wyższej sprzedaży.
Warto przy okazji wspomnieć, że loteria jest formą zabawy – pozytywnego doświadczenia – a udział w niej może poprawić ogólne wrażenia klientów, prowadząc do zwiększenia ich satysfakcji i lojalności wobec marki, co również może przełożyć się na poprawę sprzedaży. -
Zrozumienie grupy docelowej
Dokładne zidentyfikowanie grupy docelowej to kluczowy element sukcesu. Poznanie preferencji, zwyczajów zakupowych i oczekiwań uczestników pozwoli dostosować promocję do ich potrzeb, co zwiększy jej atrakcyjność, a tym samym pozytywnie wpłynie na zaangażowanie odbiorców. W identyfikowaniu grupy docelowej pomocne mogą okazać się badania kwestionariuszowe (ankiety, sondaże) lub analiza posiadanych w programie danych, m.in. z koszyka zakupowego oraz demograficznych. Wykorzystując posiadane informacje, można przystąpić do tworzenia modeli, których celem jest zwizualizowanie oraz zrozumienie zachowań konsumentów i procesów towarzyszących podejmowaniu przez nich decyzji. Jednym z takich modeli są persony, czyli fikcyjny profil użytkownika. Persona powinna zawierać informacje takie jak dane demograficzne, cele i potrzeby, frustracje.
-
Wybór formy promocji
Trzeci krok to wybór odpowiedniej formy promocji. Konkurs, loteria, sprzedaż premiowa lub ich kombinacja – decyzja na co postawić powinna być zawsze związana z celem promocji i oczekiwaniami grupy docelowej.
W przypadku działań B2C do promowania gier loteryjnych i specjalnych losowań można wykorzystać różne kanały reklamowe, takie jak: telewizja, radio, media drukowane, platformy internetowe czy media społecznościowe. Z naszego doświadczenia wynika, że w punktach sprzedaży (POS) skuteczne są także materiały typu: plakaty, banery i wyświetlacze. Przyciągają one uwagę konsumentów i zachęcają do zakupu losów. Ważne jednak, aby znajdowały się one w tych punktach sprzedaży detalicznej, w których sprzedawane są losy loterii. W celu dotarcia do docelowych odbiorców online i zaangażowania ich w działania marki warto też wykorzystać możliwości jakie dają kampanie e-mailowe, jak również działania SEO.
Z kolei konkursy, promocje, loterie B2B – można promować także przez specjalistyczne eventy, jak targi i konferencje – ale również przez programy motywacyjne. Rabaty oparte na wolumenie, premie za wyniki lub wyłączny dostęp do specjalnych promocji/wydarzeń mogą znacząco wpłynąć na zaangażowanie uczestników. -
Tworzenie regulaminu
Sporządzenie jasnego i zrozumiałego regulaminu to fundament udanej promocji. Określenie zasad uczestnictwa, warunków wygranej, nagród oraz zawarcie wszelkich innych istotnych informacji zachęca do uczestnictwa w akcji promocyjnej. Bardzo ważnym elementem jest upewnienie się, że regulamin jest zgodny z przepisami prawnymi i zrozumiały dla statystycznego Kowalskiego. W przypadku organizowania loterii, regulamin wraz z kompletem dokumentów musi zostać zatwierdzony przez dyrektora Izby Administracji Skarbowej i złożony z odpowiednim wyprzedzeniem.
-
Atrakcyjne nagrody
Nagrody muszą przyciągać uwagę uczestników. Bez tego nie ma co marzyć o sukcesie nawet najlepiej zorganizowanej promocji. Nagrody powinny być zatem atrakcyjne, najlepiej również związane z marką, produktem lub usługą, oraz dostosowane do profilu grupy docelowej. W akcjach promocyjnych realizowanych przez Interactive System największym zainteresowaniem cieszą się nagrody pieniężne oraz karty paliwowe, które są łatwe w użyciu, dają wolność wyboru oraz wspierają budżet domowy.
-
Integracja z programem lojalnościowym
Do przeprowadzenia dodatkowej promocji wpierającej sprzedaż lub/i mającej na celu pozyskanie nowych uczestników warto wykorzystać program lojalnościowy . Integrując promocję z istniejącym programem wsparcia sprzedaży można wykorzystać istniejący już mechanizm i przyznawać dodatkowe punkty promocyjne za udział w promocji. Punkty te mogą zostać wymieniane na nagrody z katalogu nagród w programie lojalnościowym. Można również wykorzystać dostępną platformę i przeprowadzić promocję niezwiązaną bezpośrednio z działaniem programu lojalnościowego oraz nagrodami, które są w nim oferowane.
-
Skuteczna kampania marketingowa i monitorowanie wyników
Loterii, konkursowi lub sprzedaży premiowej powinna towarzyszyć skuteczna kampania marketingowa, wykorzystująca różne kanały komunikacji. Strona internetowa, media społecznościowe, e-maile, SMS-y – to wszystko powinno zostać użyte, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów.
Istotne jest także, aby regularnie monitorować wyniki promocji, np. dane zakupowe oraz liczbę przesłanych zgłoszeń. Analizując zaangażowanie klientów i efektywność kampanii, można na bieżąco reagować, wprowadzać niezbędne modyfikacje i dostosować strategię do zachowań konsumentów. -
Prosty proces uczestnictwa
Jednym z kluczowych elementów jest prosty i intuicyjny proces uczestnictwa. Zminimalizowanie bariery wejścia w celu przyciągnięcia jak największej liczby uczestników wpływa na zwiększenie zaangażowania. Warto więc unikać rozbudowanych formularzy, których uzupełnienie zajmuje uczestnikowi dużo czasu, gdyż to po prostu zniechęca wzięcia udziału w promocji. Na początkowym etapie konkursu, czy loterii nie należy wymagać od uczestników podania dużej ilości danych, takich jak na przykład adres. To informacje, które mogą zostać zebrane na etapie wyłonienia laureatów.
-
Pozytywne doświadczenie
Pozytywne doświadczenie to moc, której nie należy lekceważyć. Dlaczego? Ponieważ nawet ci, którzy nie wygrają, powinni być zadowoleni z samego wzięcia udziału w konkursie. Toteż właśnie dlatego, nie należy pozostawiać uczestników bez odpowiedzi na skierowane do organizatora akcji promocyjnej pytania – warto na bieżąco odpowiadać na zgłoszenia w trakcie oraz po zakończeniu konkursu, loterii czy sprzedaży premiowej, bo to buduje w uczestnikach poczucie transparentności konkursu, a co za tym idzie – przekłada się na zaufanie do marki.
Proste tylko w teorii…
Organizacja skutecznej loterii, konkursu lub sprzedaży premiowej w programie lojalnościowym to proces wymagający staranności i elastyczności. Kluczowe jest zrozumienie oczekiwań klientów, pomysłowość w doborze nagród oraz ciągłe monitorowanie i dostosowywanie strategii do bieżących zachowań konsumentów. Te wszystkie elementy w teorii wydają się proste… nic bardziej mylnego! Tu liczy się doświadczenie, dlatego, by – odnieść sukces w budowaniu sprzedaży, lojalności i zaufania do marki poprzez akcję loteryjną, warto powierzyć jej organizację doświadczonemu partnerowi.
Zastanawiasz się, czy to rozwiązanie dla Ciebie? Opowiedz nam, z czym się mierzysz – napisz do naszego eksperta, Przemysława Kończaka – p.konczak@interactivesystems.pl.
Bibliografia:
- I. Mościchowska, B. Rogoś-Turek, Badania jako podstawa projektowania User Experience, Wyd. PWN, Warszawa 2015
- Idź na rekord sprzedaży! Efektywne strategie i narzędzia akcji promocyjnych – Marketer Plus
Autor: Sandra Pietrzak
Junior Project Manager
Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie aplikacji lojalnościowych. Swoje zdolności wykorzystuje w UX, który jest jej zawodową pasją.
Redakcja: Emilia Seweryn, Ewa Nowaczyk-Przybylak
Dyrektor Zarządzający
+48 695 990 128
m.jedrzejczak@interactivesystems.pl
- znajdziesz rozwiązania dla swoich wyzwań;
- poznasz mechanizmy aktywizujące partnerów B2B i klientów;
- rzetelnie wycenisz i zrealizujesz pomysł na program lojalnościowy.
Chcesz się dowiedzieć, czy w pełni wykorzystujesz potencjał, jaki daje wsparcie sprzedaży?
Skorzystaj z naszego kalkulatora wydajności i sprawdź, jak to wygląda u Ciebie!