Blog
Wróć do wszystkich wpisów
12 kwietnia 2023 (13:51)

Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?

Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?

Obserwujemy burzliwy okres rozwoju rynku e-commerce. Spowodowanie jest to wzrostem popularności pracy zdalnej. Tak, jak pracujemy z domu… tak kupujemy coraz więcej z domu, przez internet. W efekcie sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu. Sukces na tym rynku nie jest łatwy – wygrywa ten, kto najlepiej odpowie na potrzeby klienta i dobrze przemyśli „obsługę” e-sklepu przez pracowników. Jakie oprogramowanie sklepu wybrać, aby dać sobie szansę na zwycięstwo?

Wiele osób, które dotąd sprzedawały za pomocą platform marketplace lub takich serwisów jak: Allegro, Amazon czy E-bay, zastanawia się nad stworzeniem własnego sklepu internetowego. Z jednej strony pozwoliłoby to pozbyć się prowizji pobieranych przez powyższe serwisy, lecz z drugiej generuje powstanie nowych problemów do rozwiązania, takich jak:

  • jaki wybrać hosting,
  • integracja z płatnościami internetowymi,
  • integracja z pocztą, kurierami,
  • czy wybrać sklep gotowy i płacić abonament za gotową platformę,
  • czy wybrać agencję, która dostosuje do indywidualnych potrzeb jedną z dostępnych platform sklepowych.

Po co oprogramowanie sklepu internetowego?

Analizując rozwiązania „szyte” pod wymagania klienta, to sklep można spersonalizować pod względem szaty graficznej oraz wymogów UX. Można też odzwierciedlić istniejące w sklepie stacjonarnym procedury, dzięki czemu obsługa sklepu internetowego przez pracowników będzie dla nich intuicyjna i prosta.

Pamiętajmy, sklep internetowy to nie tylko to, co widzi i z czego korzysta klient, ale też – o czym często się zapomina – to, w jaki sposób się go obsługuje od środka. Sprawność działania e-sklepu zależy m.in. od przemyślanego, zautomatyzowanego, intuicyjnego w obsłudze zaplecza, czyli użytego oprogramowania. To ważne, ponieważ przekłada się na jakość obsługi klienta docelowego, jak również pozwala na znaczną optymalizację kosztów i czasu pracy. Przy tworzeniu sklepu internetowego warto zatem – poza częścią stricte zakupową (czyli wygody, prostoty, intuicyjności korzystania ze sklepu dla usera) – bardzo duży nacisk położyć na wybór oprogramowania e-sklepu.
W tym kontekście warto dobrze przemyśleć takie zagadnienia jak:

  • import i eksport produktów, stanów magazynowych z i do zewnętrznych systemów,
  • integrację z systemami fakturowania,
  • obsługę zwrotów,
  • obsługę wybranych bramek płatności internetowych,
  • dostosowanie sposobów dostawy towarów.

Podsumowując: po co oprogramowanie do sklepu e-commerce? Ano po to, żeby się w nim łatwo kupowało, ale też, aby się w nim łatwo pracowało.

Jakie jest dostępne oprogramowanie sklepu internetowego?

Zanim jednak zdecydujemy się na personalizację sklepu internetowego, powinnyśmy wybrać platformę, która najlepiej odpowie na nasze potrzeby. Wśród dostępnych i darmowych open source mamy takie, jak: WooComerce, Prestashop czy Magento.

Pierwsza z nich – WooComerce – to wtyczka WordPress. Jeśli ktoś miał już styczność z WordPressem, łatwo poradzi sobie z obsługą WooComerce. Może również samodzielnie zainstalować jeden z dostępnych motywów i spersonalizować sklep. Z tego powodu warto polecić go osobom, które właśnie zakładają swój sklep online i nie potrzebują integracji z wieloma platformami, jak również nie zamierzają sprzedawać na początek wielu produktów.

Druga opcja to sklep oparty na Prestashop. Jest to już kompletne środowisko do obsługi sklepu, a nie tyko wtyczka do innego systemu jak WooComerce. Z jednej strony opcja ta daje większe możliwości konfiguracji niż poprzednia platforma, z drugiej – jest to technicznie trudniejsze i raczej będzie wymagało pomocy odpowiedniego developera. Jest to lepszy wybór od sklepu opartego na platformie WordPress, jeśli planujemy większy e-sklep i stać nas na obsługę programistyczną.
Ostatnia możliwość, o której chciałbym wspomnieć to Magento. Jest to rozbudowany system, który może obsługiwać naprawdę rozbudowane sklepy z dużą liczbą produktów. Praktycznie pozwala na nieograniczone możliwości rozbudowy. Jednakże, aby to uczynić, potrzebna będzie pomoc programisty. Wiąże się to raczej z potrzebą posiadania większego budżetu niż w przypadku Prestashop. W efekcie jest trochę mniej przystępny pod względem ceny i obsługi od sklepu opartego na Prestashop. Magento oprócz wersji darmowej posiada również wersję płatną, która jest jeszcze bardziej rozbudowana.

Warto tutaj podać orientacyjny koszt wdrożenia sklepu z 1000 produktów:

  • Magento 2 – 10000 do 50000 zł
  • Prestashop – 5000 – 20000 zł
  • WooCommerce – 2000 – 10000zł

Do tego należałoby doliczyć 10% powyższych kwot jako miesięczny koszt utrzymania sklepu (m. In. koszt hostingu, obsługi technicznej oraz rozwoju aplikacji).
Jednakże przy większej ilości produktów te koszty wzrosną oraz proporcje pomiędzy nimi mogą się zmienić.

Porównanie oprogramowania sklepów internetowych

Do każdej z platform znajdziemy wiele darmowych lub płatnych skórek (rozszerzenia, które zmieniają szatę graficzną) i wtyczek, które pozwalają rozszerzyć możliwości danego systemu i spersonalizować wygląd. Można też stworzyć własny projekt graficzny i dopasować do sklepowego szablonu, albo zatrudnić zespół programistów, który całkowicie dostosuje sklep pod indywidualne potrzeby. Powyższe sklepy różnią się przede wszystkim przystępnością dla użytkownika/właściciela oraz przeznaczeniem (liczba oferowanych produktów vs zarządzanie contentem).

Przed podjęciem decyzji, którą platformę wybrać, należy przeanalizować potrzeby i porównać z możliwościami, jakie dają poszczególne systemy.

Warto przy okazji nadmienić, że są też dostępne gotowe rozwiązania płatne. W ramach abonamentu dostajemy dostęp do gotowego sklepu oraz pomocy technicznej. Jest to dobre rozwiązanie, gdy nie posiada się wysokiego budżetu na obsługę platformy. Wśród płatnych rozwiązań możemy wyróżnić m.in. oprogramowanie Shoper, Shopify czy Sky-shop.

Linki do platform:

  • woocommerce.com
  • www.prestashop.com/pl
  • business.adobe.com/products/magento/magento-commerce.html
  • sky-shop.pl
  • www.shoper.pl
  • www.shopify.com
  • thenewlook.pl/ile-kosztuje-sklep-internetowy

 

Autor: Michał Bereta
Redakcja: Ewa Nowaczyk-Przybylak

 

Chcesz się z nami skontaktować - zadzwoń lub napisz

Dyrektor Zarządzający
+48 695 990 128

Co zyskasz, kontaktując się z nami?
  • znajdziesz rozwiązania dla swoich wyzwań;
  • poznasz mechanizmy aktywizujące partnerów B2B i klientów;
  • rzetelnie wycenisz i zrealizujesz pomysł na program lojalnościowy.

Chcesz się dowiedzieć, czy w pełni wykorzystujesz potencjał, jaki daje wsparcie sprzedaży?

Skorzystaj z naszego kalkulatora wydajności i sprawdź, jak to wygląda u Ciebie!